foto

HEEEJ
I detta inlägg tänkte jag visa lite olika sorters inställningar du kan använda och tänka på när du fotar.
White Balance.
På bilderna har jag stått och fotat under en vanlig glödlampa, men eftersom glödlampor ger ifrån sig ett lite orange/rött ljus så kan man om man har på inslällningen ''glödlampa'' så lägger kameran automatiskt på ett lite blått ljus. Alltså har den första bilden blivit normal eftersom jag hade inställningen ''glödlampa''. Om man därimot ska fota under en lysrör tex (med ett lite blått sken) så lägger kameran till ett skikt med rött. På andra bilden har jag använt ''lysrör'' vilket som ni ser inte blev så bra eftersom jag stog under en glödlampa...


ISO.
Här har jag använt högt och lågt ISO. Om man använder högt ISO (som jag gjort på första bilden) så blir bilderna väldigt ljusa. Det kan ibland vara bra om man tex fotar ute när det är ganska mörkt och vill ha en ljus bild men ändå inte vill använda blixt. Då är det bra med högt ISO. Men det ska helst inte användas innomhus.


Exposure comp.
När man använder exposure comp kan man bestäma hur mörka och ljusa bilderna blir. På bilderna ser man att jag på den ena har överexponerat (för ljus eller vit) och underexponerat (för mörk) dom. Men det är användbart nu på vintern och du tex ska fota snö, så kan man underexponera tills det blir en fin balans mellan himmeln och snön.



Där fick du lite tips på vad du kan göra med en bild. Så nu är det bara att ta med kameran och fota gäärnet!! Haha. Men det är inte vad jag ska göra...
Jag ska plugga...
Engelska och Spanska... Duhh...
Men ni får ha en bra kväll i alla fall. puuss♥




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0